Zespół Interdyscyplinarny
Zespół Interdyscyplinarny
ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Mszczonów
W Gminie Mszczonów funkcjonuje powołany od grudnia 2010 roku przez Burmistrza Mszczonowa Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Zespół Interdyscyplinarny, to grupa specjalistów reprezentujących rożne służby i instytucje, powołana do realizacji zadań określonych w Gminnym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Mszczonów na lata 2018-2021., opracowanym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Głównym zadaniem Zespołu Interdyscyplinarnego jest koordynowanie działań poszczególnych podmiotów zaangażowanych w procedurę „Niebieskiej Karty”. Informacja o podejrzeniu przemocy w rodzinie jest przekazywana do przedstawicieli służb, którzy bezpośrednio będą pracować z rodziną: dzielnicowy, pracownik socjalny, psycholog/pedagog szkolny, kurator, przedstawiciel GKRPA, przedstawiciel służby zdrowia itp.
W pierwszej kolejności podejmowane są działania wynikające z kompetencji i możliwości podmiotów zaangażowanych w procedurę ,,Niebieskiej Karty’ , dlatego zbierają od rodziny, niezbędne informacje o formach wsparcia i pomocy, jakich dane instytucje mogą udzielić. Następnie ustalany jest plan działania i współpracy poszczególnych służb. W indywidualnych przypadkach Zespół może powołać grupę roboczą- zespół specjalistów, którzy bezpośrednio współpracują z rodziną.
Prace Zespołu Interdyscyplinarnego mają na celu:
- zatrzymanie zjawiska przemocy w rodzinie;
- zapewnienie bezpieczeństwa poszczególnym członkom rodziny;
- przywrócenie godności osobom starszym, słabszym, narażonym na skrzywdzenie;
- inicjowanie interwencji wobec sprawcy przemocy – rozmowy które pokazują skutki i konsekwencje stosowania przemocy;
- inicjowanie interwencji kryzysowej – pomoc w odzyskaniu mocy i kontroli
- zaplanowanie działań w dalszej perspektywie, aby zmniejszyć szkody wynikające
z doświadczania przemocy; - zmianę sytuacji prawnej – działania prawne podejmowane są przez klienta i instytucje.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Mszczonowie zapewnia obsługę organizacyjno- techniczną Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Mszczonów. Przewodniczącą Gminnego Zespołu jest Pani Monika Malczak - Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mszczonowie. Prace Zespołu Interdyscyplinarnego i grup roboczych realizowane są w ramach obowiązków służbowych i zawodowych. Dokumentacja pracy zespołu i grup roboczych nie jest jawna i nie podlega udostępnieniu osobom trzecim.
Podstawa prawna działania Zespołu
- Uchwała NR XIV/111/19 Rady Miejskiej w Mszczonowie z dnia 20 listopada 2019 roku, w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego
ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.
PROCEDURA ,,NIEBIESKIEJ KARTY”
Procedura „Niebieskiej Karty” uruchamiana jest w sytuacji podejrzenia, gdy w rodzinie dochodzi do przemocy. Procedura ma na celu podjęcie działań interwencyjnych, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobom doznającym przemocy w rodzinie. Wszczęcie procedury następuje poprzez wypełnienie Formularza „Niebieskiej Karty” – część A przez pracownika instytucji, który podejrzewa lub powziął informację o przemocy w rodzinie. Wszczęcie procedury nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą.
Instytucjami uprawnionymi do założenia „Niebieskiej Karty” są:
- Jednostki organizacyjne pomocy społecznej
- Policja
- Placówki oświatowe- szkoły, przedszkola
- Placówki służby zdrowia tj. poradnie, przychodnie, szpitale
- Gminne Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Każda Niebieska Karta jest przekazywana do Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, gdzie organizowana jest pomoc rodzinie. Procedura Niebieskiej Karty może być zakończona wyłącznie przez Zespół Interdyscyplinarny.